keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Junan osat

 Elikkäs hommana oli maalata muutama junan osa (pöydällinen) uudelleen. Ensin valitaan sopiva työpiste ja  pöytä johon vaihdetaan pahvi sitten valitaan junan osat.
Pöytä katettu.

Raaputetaan likapinttymät (rasva,muu lika) pois mattopuukolla tai lastalla. Tätä tehdessä tulee olla hanskat ja suojalasit. Pesukone lämmitetään 80 asteeseen ja osat ovat n.5min kerrallaan. Pesukoneesta tulee muistaa 4 tärkeää asiaa: lämpö,pesuaine (lipeä liuos),aika ja mekanismi (pyörivä).
Kun osat ovat tulleet pesurista ne kuivataan ja laitetaan suihkupuhdistukseen esikäsittelyasteeseen Sa2½ (eli lika ja ruosteet pois), 2-3min. Kun otin osia pois singosta minulla oli hanskat ja suojalasit. Sitten vaihdetaan pahvi ja teipataan pari rimaa pöytään sitten asetetaan osat.

Teipataan kohdat joihin ei haluta maalia.



Maalina Temalac FD 50 (harmaa) ja ohenne 1006. Viskoosimittaus tehtiin dini kupilla 4mm reikä (sekuntikellolla katotaan kauan kestää maalin valua kupista läpi) ensin ilman ohennetta jolloin aika oli n. 4min:43s ja ohenteen kanssa 55s . Ohennetaan 5-8% . HVLP Devilbiss (vihreä) 2-suuttinen pohjamaaliruisku. Maalatessa 3 baaria senässä ja letkuun jää 1 baari. Maalia kului n.0,25 d. Aloitin maalaamalla junan osien reunat ja sitten päältä, kun sain ensimmäisen puolen maalattua annoin maalin kuivua 10min ja käänsin ympäri maalamattoman pinnan ja maalasin ne. Koko aika tähän oli n.1.5-2 tuntiin. Pölykuivat 10-15min kulttua, mutta pakkaus kunnossa 4pv päästä. Mitä korkeampi lämpötila sitä nopeamminkuivuu esim. +23 niin 4pv pakkaus kunnossa. Kuivakalvon paksuus n.40-60 um ja märkänä puolet lisää.
Maalatessa käytin 3M kaasu-/liuotinhöyry- ja hiukkaissuojainta ja hanskoja.



Poistetaan teipit.


Turvakengät,haalarit,hanskat,suojalasit ja maski ovat turvallisuuden kannalta hyvät olla. materiaalina: pahvi, maalarinteippi ja maali.
Työkaluina/välineet: työpöytä, mattopuukko,pesukone, sinkopuhallin, HVLP-ruisku ja maakauskammio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti