Torstai 17.1
Elikkäs meillä oli taas lähipäivät pitkästä aikaa ja päivä polkaistiin käyntiin ruiskun (HVLP) piirtämisellä. Ja voin sanoa ettei ruisku mikään täydellinen ole, mutta ihan kelpo piirustus kun hieman tokkurassa kun piirsin.
http://pintakilta.wikispaces.com/17.-18.1.2013+reflektointi (kuva otettu tuolta). Tässä Marika selittää ruiskun osia ja niiden tehtäviä |
Kun saimme ruiskut piirrettyä ja tietoa tankattua niin pääsimme vertailemaan kahta eri ruiskua HVPL:tä eli (autonmaalausruisku) ja RP:tä eli (lakkaruisku). Eroja oli mm. muoto, paino, neulan koko ja suuttimen koko.
![]() | |
Tässä Marika (ammattitutkintoa suorittava) kertoo meille ruiskujen eroja sekä niiden huoltamisesta. Hyvin se meni :) |
Ruiskun huollon pääsimme tekemään itse jonka jo hallitsenkin.Tässä siitä vähän ensi makua...
![]() |
Homma sujui todella hyvin :) |
Pääsin aloittamaan hiomaan maalausteline pöytää, mutta valitettavasti jouduin lähtemään töihin ja homman joutui tekemään muut ryhmän jäsenet....
18.1 Perjantai
Aamu lähti käyntiin atk-luokassa, jossa Jari kertoi korkkarin (korkeapaineruisku) käytöstä sekä sen huollosta. Saimme hyviä esimerkkejä miten pitää toimia ja miten ei. Tuumasta toimeen eli päästiin itse seuraamaan huoltoa!
Meille tuli pieni ongelma matkaan mukaan. Tämä ei ollut "se" korkkari jonka Jari oli suunnitellut huollettavan ja hän ei ollut koskaan aikasemmin tehnyt tälle huoltoa joten uutta vähän kaikille!
Ensimmäinen tärkeä asia kun on aloittamassa huolto: Varusteet! Pitää olla suojalasit,hanskat,haalarit ja turvakengät koskaan ei voi olla varma mitä sattuu. Sitten katsotaan paineet, jos painetta on niin pitää laskea ne pois turvallisuus syistä.
![]() |
Jarin ohjauksella seuraavana tarkistetaan suodattimen sekä öljyn kunto. Huom varusteet on ok :) |
Sitten tarkistetaan kahvasuodatin silloin pitää muistaa laittaa kahvan lukitus päälle varmuusen vuoksi. Lukitusmutteri pitää aukaista työkalulla, jotta voi poistaa liat sekä roskat,jotka vaikuttavat ruiskutuksen tulokseen negatiivisesti.Itse letkun päälle ei saa ajaa, koska se murtuu sisältä ja saattaa murtua rikki.
![]() |
Tässä on yksi turvallisuus riski, joten moppi heilumaan :) |
Korkkarin huoltamista kannattaa tehdä useammin kuin kerran kuussa ja itse kahva kannattaa tarkistaa aina ennen aloittamista sekä värien vaihtojen välissä .
Huollon jälkeen aloimme sekoittamaan maaleja maalaustelineille, se sujui hyvin rennolla meiningillä :). Maalien sekoitusten jälkeen jouduin taas poistumaan ja jättämään muut jatkamaan hommia....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti